بلاگ باقرالعلوم

رسانه رسمی حوزه علمیه باقرالعلوم علیه السلام خوانسار

بلاگ باقرالعلوم

رسانه رسمی حوزه علمیه باقرالعلوم علیه السلام خوانسار

بلاگ باقرالعلوم

طلبگی، بصیرت، قرآن، حدیث، احکام، مناسبتهای مذهبی، دروس حوزه، مداحی ...

آخرین نظرات
  • ۲۱ آذر ۹۶، ۰۹:۴۰ - وبگاه شهید حججی
    عالی بود

استفاده بهینه تعطیلات تابستانی

پنجشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۵۳ ب.ظ

تابستان فرصت بسیار خوبی است که به کارهایی برسیم که در طول سال تحصیلی امکان ندارد:


این برنامه ها در چندعنوان بیان می شود:

 

1-خانواده

یکی از مهم ترین برنامه های تابستانه، در خدمت پدر و مادر بودن است. طلبه که در طول هفته های سال تحصیلی گاه حتی دو روز آخر هفته را وقت نداشت که در محضر پدر و مادر باشد، نباید این فرصت فراهم آمده را از آنان دریغ کند و سایه فراق را بر قلب آنان مستدام بدارد و این قاعده کلی، حق است که همیشه محبت پدر و مادر به فرزند بیش از محبت فرزند به آنان است.

الهی محبت والد به ولد بیش از محبت ولد به والد است که آن اثر است نه این با اینکه إعداد است و علیت و معلولیت نیست پس محبت تو بما که علت مطلق مایی تا چه اندازه است، یحبّهم کجا و یحبّونهم کجا؟!(حسن زاده آملی، ص 17).

برخی از طلاب به بهانه درس خواندن، خود را از مجرای زندگی خانواده خارج کرده و از تاثیر گذاری مثبت زیّ ویژه طلبگی بر خانواده غفلت وزری ده و همواره کنج عزلت حجره را بر جلوت خاندان ترجیح می دهند.

این افراد در این اندیشه اند که اگر یک روحانی تحصیل کرده از آب درآیند، اکسیر همه مشکلات فرهنگی خانواده و غیر خانواده اند و این در حالی است که انحراف از تربیت دینی همیشه در اثر شبهه علمی نیست و شهوت عملی بدون شبهه علمی تاثیرهای منفی شدید دارد.

بدانیم که صرف حضور طلبه در خاندان باعث ارتباط و استفاده آنان از این نهاد می شود. از این رو برنامه های هجرت در تابستان و در گیر ارتقایی خواندن شدن و... باعث هرچه کم رنگ تر شدن حضور در خانواده می شود. این مهم در حالی است که پیامبر اکرم (ض) از ابتدا، امر به توجه به خاندان خویش شد که «وأنذر عشیرتک الأقربین»(شعرا/214).

 

2- استراحت

حضرت علی علیه السلام می فرمایند:

إنّ هذه القلوب تمل کما تمل الأبدان، فابتغوا لها طرائف الحکم؛ همانا این دل ها همانند بدن ها افسرده می شوند، پس برای شادابی دل ها سخنان زیبای حکمت آمیز را بجویید (مجلسی، 1404 ق: 70/61).

گاهی می شود که طالب علم خستگی در قلب خود احساس می کند، سنگینی که توان او را از پرداختن به مسائل علمی می گیرد اگر به فکر آسایش و ترویح قلب نباشد و بدین کلال و ملال توجه ننماید ترس آن است که بیماری های سخت روی آورد و انسان از ادامه مسیر بماند.

خستگی طبیعی فکر و دل از تلاش های بی وقفه 9 ماه کار مداوم در سال تحصیلی، به برنامه ای نیاز دارد که با مدیریت صحیح روح، هم پیشرفت علمی ادامه داشته باشد و هم فکر و قلب، آسایشی گیرد و نشاط شروع سال تحصیلی جدید فراهم آید. اگر هماهنگی برطرف کردن خستگی سال گذشته و دریافت نشاط سال جدید بر هم بخورد، دانش پژو ه با آفت پیشرفت در سال آینده مواجه می شود.

یکی از بزرگان در خاطرات خود با اساتیدش چنین می گوید: زمانی رسید که تابستان هم به درس مشغول بودیم. روزی برای استراحت به حجره رفتم و خوابیدم و بعد از خواب دیدم که حجره از این روی به آن رو شده و حسابی به هم ریخته شده است!، گفتم چه کسی حجره را این چنین کرد؟! چرا من از خواب بیدار نشدم؟!

ماجرا را با حضرت استاد، در میان گذاشتم و ایشان به من فرمود: کسی که حجره را به هم ریخت، غیر از خودت نبود، مبادا به سرنوشت ابن أعلم مبتلا شوی، بعد از آن درس تعطیل کردیم و من به یکی از ییلاقات رفتم و جز قرآن و مفاتیح کتاب دیگری همراه نبردم.

ابن أعلم، ریاضی دان، منجم معروف، معاصر عضد الدوله دیلمی... از کثرت کار و کوشش در تحصیل و تصنیف علوم و فنون، خستگی و ملال دماغی بدو روی آورد؛ به گونه ای که وقتی او را دیدند با آن همه عشق و علاقه اش به کتاب، کتاب را یک جا جمع کرده می خواهد آتش بزند، لذا استاد از روی مطایبه فرمود: کاری نکنی که به سرنوشت ابن أعلم دچار شوی.

از این رو برنامه ریزی تابستانی باید پیشرفتی همراه با نشاط برای ما به همراه داشته باشد.

 

3- تثبیت داشته ها


اگر دانشی باشد مثل ادبیات عرب که در تمام گستره تحصیلات و پژوهش های حوزوی بلکه تا پایان زندگی مورد نیاز است. از این رو راسخ نمودن یافته های سال تحصیلی یکی از برنامه های اصلی فرصت تابستانی است.

طلاب ارجمند بدانند که فهم مطالب اولین قدم است و به مانند کاشتن گلی در باغچه است و یا به تشبیه ظریف تر، گذاشتن شاخه ای در آب است، از این رو باید به د نبال ریشه دوانی و راسخ نمودن مطالب باشیم و گر نه تکیه بر حافظه کوتاه مدت برای دانشی که در دراز مدت بدان نیاز داریم، جز خسران در پی ندارد.

از این رو، تابستان، زمان تکرار و تثبیت یافته های نوین در قالب های گوناگون تمرین است.

نه هر که طَرْف کُلَه کج نهاد و تند نشست

کلاه داری و آئین سروری داند

هزار نکته باریک تر ز مو اینجاست

نه هر که سر بتراشد قلندری داند

 

4- مطالعه آزاد

ضرورت مطالعه کردن بر هیچ انسانی پوشیده نیست اما همت گماردن بر آن مهم، در میدان عمل، کاری است که به فرهنگ سازی جدی نیازمند است.


اگر عادت کردیم به کلاس رفتن و مطالعه همان درس و بعد مباحثه همان درس و به همین اکتفا کردیم خود را در مثلثی گرفتار آوردیم که ثمره آن رشدی محدود حتی در همان رشته که برای آن وقت صرف کرده ایم می باشد، چرا که مطالعات آثاری که کتاب درسی نیستند و یا جدید نگاشته شده اند، انسان را در مسیر جریان آن علم قرار می دهد.

نگارنده در طول عمر تحصیلی خویش طلاب گرفتار آمده در این مثلث را رصد کرده و به تجربه دیده است که در آن رشته اگر به مقام استادی آن رشته هم برسند بسیار محدودند و اطلاعاتشان از کتب درسی فراتر نمی رود.

به علاوه آنکه با توجه به تعدد رشته های حوزوی، سیستم تحصیلی را یارای آن نیست که به وقت گذاشتن مستقل برای همه رشته ها بپردازد از این روی شاهدیم که بسیاری از رشته های مهم مثل تفسیر قرآن و تاریخ اسلام را به مطالعه خود دانش پژوه واگذار کرده است. در این شرایط است که مطالعه فرا درسی یکی از شئون مهم کاری یک طلبه می شود و به جرأت می توان گفت که اگر بدین مهم اهتمام نورزد هیچ گاه به سر منزل مقصود نخواهد رسید.

تابستان زمان مطالعات آزاد فراوان است.

 

5- پژوهش

مسائل و موضوعات تحقیقاتی، در ضمن درس های روزانه، رصد می شوند. دانش پژوه، در تفکرات خویش به افق های جدید می رسد، اما با مشغله کاری روزانه، فرصتِ پیگیری و انجام تحقیقات مهیا نمی باشد.در چنین وضعیتی چه باید کرد؟ آیا درس را رها کنیم و به مسئله تحقیقاتی روی بیاوریم؟ این کار که موجب می شود از بسیاری از مطالب درسی جدید باز بمانیم! آیا به این گونه فکر مشغولی ها بی محلی کنیم؟ این کار که موجبات خود سانسوری و کشتن روحیه تحقیق در دانش پژوه می شود. به راستی برای حل این تعارض چه باید کرد؟

در جواب چنین پیشنهاد می شود که به ایجاد یک سازه تحقیقاتی دست بزنید.بدین معنی که به تناسب رشته های علمی که به آنها مشغول هستید، پوشه اسناد افتتاح کنید و به تناسب مسائل نو پیدا به افتتاح پوشه اقدام کنید.با افتتاح پوشه ها، مسائل، دغدغه دانش پژوه شود و هر جا که به مطلبی پیرامون آن مسئله برخورد کند آن را فیش کرده و به داخل آن پوشه می اندازد تا در یک بازه زمانی کم کم بارور می شوند و در قالب مقاله و کتاب عرضه می شوند.

منبع:

http://nokhbegan.info/post/tatilate-tabestani

نظرات  (۵)

  • آقای سر به هوا ...
  • قالب های جدید برای بیان بلاگی ها !

    تمام قالب ها با استفاده از HTML5 و CSS3 طراحی شده است و سازگار با تمامی مرورگرها و انواع موبایل و تبلت هاست ...

    http://mardebarani.ir/page/bayantheme
    پاسخ:
    آقای سر به هوا
    سرتو بیار پایین ما رو هم بپا
    به بلاگ ما خوش آمدید.
    متشکرم 
    مطلب جامعی بود
  • وب نظام تمدن نوین اسلامی
  • سلام همسنگر وب زیبایی دارید امیدوارم همیشه عمارگونه تبیین حقایق فرماید وبتون رو می پسندم اگه خواستید باهم برو بیا و اظهار نطر و پیشنهاد داشته و تبادل لینک تشریف بیآورید اطلاع دهید منتظرم
    با تشکر مرتضی
  • ....مسعود ....
  • امیدوارم استفاده کنیم
  • امیرمحمد ولیان
  • سلام
    بسیار جالب بود
    و برخی اشکالات طلبگی ام رو تو این مطلب فهمیدم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی