خاکریز مجازی

رسانه جوان بصیر و انقلابی

خاکریز مجازی

رسانه جوان بصیر و انقلابی

خاکریز مجازی
بصیرت، قرآن، حدیث، احکام، مناسبتهای مذهبی، دروس حوزه، مداحی، طلبگی ...
پیوندها

« وَ إِنَ‏ عَلَیْکُمْ‏ لَحافِظِینَ‏ قَالَ الْمَلَکَانِ الْمُوَکَّلَانِ بِالْإِنْسَانِ‏ کِراماً کاتِبِین‏»

خدای سبحان علی الدوام توفیق همراهی ملائک را نصیب ما کرده است، تعداد ملائک همراه ما بسیار زیاد است و صرف معیت با ملک تأثیر خاصی در انسان ایجاد می‌کند و فردی که گرایش به مادیات دارد ( در شرایط معمولی ) به مجرد ورود در فضای ملائک، وارد یک فضای نورانی نیز می‌گردد.

فردی از امام صادق (ع) می‌پرسد: چرا خداوند ملائک کاتب را همراه انسان می‌کند تا اعمال او را بنویسد. خدا که خودش عالم بالسّر و الخفیات هست؟

1-  امام در جلد 5 بحارالانوار ، ص 323 می‌فرمایند: علت این است که ملازمت با ملائک موجب دقت نظر انسان می‌شود. اطاعت او شدیدتر می‌شود و معصیت او کمتر می‌شود چه بسا بندگانی تصمیم به کار خلافی می‌گیرند ولی به دلیل ملازمت با ملائک دست از گناه بر می‌دارند و به مجرد اینکه معیت با ملائک را به خودش یادآوری می‌‌کند می‌گوید: حَفَظه من، شهادت این عمل سوء مرا می‌دهند پس نباید خلاف کنم.

2-  نقش دیگر ملائک کرام الکاتبین این است که شیاطین و آفات زمینی که می‌خواهند به ما آسیب برسانند را دفع می‌کنند و از ما حفاظت می‌کنند.

پس خداوند یک حریم ملکوتی برای ما ایجاد کرده است ( بواسطه وجود ملائک)‌

روایت می‌فرمایند: اسرافیلی که به عنوان دمنده در صور می‌شناسیم و مَلِکْ موکل حیات است، شرح وظایفی به ملائک دیگر می‌دهد و آنها را در خدمت انسانها قرار می‌دهد و همین ملائک گزارش وضعیت ما را هم به اسرافیل می‌دهند.

پس به میزانی که با ملائک در ارتباطیم، زنده‌ایم و با وجود ملکوتی اسرافیل احساس نزدیکی داریم و به میزانی که با ملائک در ارتباط نباشیم و وجودشان را حس نکنیم مرده‌ایم و حقیقت زندگی را درک نمی‌کنیم.

 

تعداد ملائک چه میزان است؟

فردی بر پیامبر (ص) وارد می‌شود و سؤال می‌کند هر کسی چند ملک به همراه دارد؟ حضرت پاسخ می‌دهند:‌

الف) ملک سمت راست که موکل بر حسنات است و هر حسنه‌ایی را 10 برابر می‌نویسد. ( ملک کریم است و کم را زیاد حساب می‌‌کند. )

ب) ملک سمت چپ که کاتب اعمال سیئه ما است منتها بعد از هر عمل خلاف ما از ملک سمت راست اجازه می‌گیرد آیا بنویسم؟ ملک سمت راست می‌گوید:‌ صبر کن ، تا سه مرحله شاید استغفار کند. سپس می‌گوید: بنویس ! خدا ما را از دست او راحت کند عجب بدقرینی است. چقدر دیده‌بانی خدا را کم می‌گیرد. چقدر کم حیا است نسبت به خدای سبحان که آنقدر معصیت می‌کند.

ج ) دو ملک هستند که یکی مقابل ما است و دیگری پشت سر ماست ملک در مقابل برای کارهای خیر ما جاده را باز می‌کند و موانع را بر می‌دارد ملک پشت سر، کار خیر را مُهر و موم می‌کند و بسته بندی می‌کند تا لطمه‌ایی به آن وارد نشود. (عجب ، خودبینی ، حبط ، ... )

ه) یک ملک روی پیشانی شما است وقتی شما تواضع و سجده بر خدا می‌کنید این ملک رفعتی نصیب شما می‌کند، شما را بالا می‌برد ، و وقتی خودبینی دارید و جبّاریتی از شما نمودار می‌شود ، آن ملک شما را رسوا می‌کند و اعتبار اجتماعی شما را مسئله‌دار می‌‌کند.

و) برای لبان ما دو ملک است. به محض اینکه صلوات بر محمد و آلش فرستادید، آن را ثبت و حفاظت می‌کنند.

ز) برای دهان ما هم یک ملک است آن ملک نمی‌گذارد مار و چیزهای گزنده و مسائل مسمومی بر دهان ما وارد و خارج شود.

ح) روی دو چشم ما هم دو ملک است ( چشم ما جمال بین باشد- نواقص و عیوب را نبیند ... )

ط) از طرفی ملائک روز با ملائک شب فرق می‌کند (پس در مجموع 10 ملک در روز همراه ماست. )‌ ملائک شب از عملکرد ملائک روز مطلع نیستند. و با خوشحالی به سراغ ما می‌آیند و انشاءالله با خوشحالی هم بر‌گردند چون بعضی از ملائک هنگام صعود به بالا ملازم خود را به دلیل عملکرد بد، نفرین می‌کنند.

ملائک شب هم 10 تا هستند پس ما بطور مرتب 20 ملک همراه داریم.

و علت وجود ملائک در روز و شب ، وجود شیطانهای مختلف در روز و شب است.

 

گفتگوی ملائک با ملازمانشان

در ادامه روایت حضرت می‌فرمایند: شما که بطور دائم میزبان هستید، اگر از ملائک خوب پذیرایی کنید آنها می‌گویند:‌ خدا به تو جزای خیر دهد چقدر مصاحب خوبی بودی چه حرفهای زیبایی زدی و ما شنیدیم و چه کارهای زیبایی به ما نشان دادی و ما را چه جاهای خوبی بردی. ما هم کارهایی که دوست داری برایت انجام می‌دهیم و پیش خدا از تو شفاعت می‌کنیم.

ولی اگر معصیت کار باشیم، ملائک هنگام جدایی می‌گویند: خدا به تو جزای شر بدهد تو دائم ما را اذیت کردی چیزهایی زشتی نشان دادی و به گوش ما رساندی و چه جا‌های زشتی ما را بردی پس ما هم برای تو کارهایی می‌کنیم که دوست نداری و علیه تو گواهی سوء می‌دهیم.

 

روایت در خصوص عبادت بنده در خواب و مرگ

روایت از سدیر صِیرفی می‌‌گوید: من و چندتن از خواص خدمت امام صادق (ع) بودیم. حضرت به من رو کردند و فرمودند:‌ دوستان ما اینچنین هستند که دائم در حال بندگی هستند چه ایستاده و چه نشسته چه خواب و چه بیدار چه زنده و مرده.

سدیر می‌گوید:  آقا من به قربان شما انسان خواب و مرده چگونه بندگی می‌‌کند؟

امام صادق (ع) فرمودند: انسان اهل طاعت دو ملک به همراه دارد که اگر از شدت خستگی برای نماز هم خواب بماند، آنقدر برای او نماز می‌خوانند تا او از خواب بیدار شود و ثواب نمازهای دو ملک برای آن فرد نوشته می‌شود. در حالی که یک رکعت نماز ملائک هزار رکعت  نماز انسانها نوشته می‌شود.

اما در مورد فردی که قبض روح شده ملائک همراه او می‌گویند: ای خدا ! این بنده مأموریتش تمام شده و اجلش فرا رسیده است؟ در آسمان و زمین بندگانی وجود دارند که بندگی من را می‌کنند و من هم محتاج بندگی اینها نیستم. امّا شما از آسمان  کنار قبر این فرد فرود آیید و تمام عبادتهایی که در طول حیات انجام می‌داده، شما در طول ممات او انجام دهید. ( تا قیامت )

( مصداق جنات بهشت « جَنَّاتٍ تَجْری‏ مِنْ‏ تَحْتِهَا الْأَنْهار »  همین است یعنی بندگی جریان پیدا می‌کند از دنیا تا قیامت و قطع نمی‌شود ولو مرده باشد که جریان بندگی در دو ملک ادامه پیدا می‌کند. )

ملائک طبق فرمان خدا فرود می‌آیند و عبادت می‌کنند.

سدیر عرض می‌کند: طبق فرمایشات شما ، ولّی شما ( بنده‌ایی که طاعت کرده ) عبادتهای دوران مماتش از حیاتش بیشتر است و همچنین عبادت خواب او بیشتر از بیداریش است؟

امام صادق (ع) فرمودند:‌ هیهات یا سُدَیر ! این حرف را نزن قیمت عبادات در حیات و بیداری بیشتر است یعنی آنچه گفتیم در مورد افراد معمولی است در حالی که افراد متعّبد و مخلص ارزش عباداتشان از ملائک هم بیشتر است و ولّی ما خودش را بر خدا عرضه می‌کند و خدا هم به او  امان نامه‌ایی می‌دهد که به مقام شفاعت می‌رسد و مقام شفاعت به جهت عبادتهای دوران بیداری و حیات و عملکرد بسیار قوی دوران زندگی ، کسب کرده است.

 

ویژگی ملکی به نام اسماعیل

روایت از امام باقر (ع) : یک ملکی در آسمان است که نامش اسماعیل است . این ملک 300 هزار ملک احاطه دارد که هر کدام از 300 هزار ملک،‌100000ملک را فرماندهی می‌کند. کار اینها شمردن اعمال بندگان است. اول سال خدا ملکی را می‌فرستد و می‌گوید: شناسنامه بدهید و نسخه کار ما را از اینها بگیرید و این همان فرمایش خدای سبحان است که فرمود: روزی ما آسمانها را می‌پیچیم مثل لوحی که یادداشت کرده‌‌ایم.

خدا این همه نیرو یعنی 30 میلیارد ملک را در خدمت ما قرار داده است یعنی بندگان اینچنین نزد خدا عزت دارند.

 

گفتگوی ملائک در خصوص عدم ورود به حریم خصوصی بندگان

روایت « إِنَ‏ الْمُؤْمِنَیْنِ‏ إِذَا قَعَدَا یَتَحَدَّثَانِ قَالَتِ الْحَفَظَةُ بَعْضُهَا لِبَعْضٍ اعْتَزِلُوا بِنَا فَلَعَلَّ لَهُمَا سِرّاً وَ قَدْ سَتَرَ اللَّهُ عَلَیْهِمَا » [1]

وقتی دو مؤمن می‌نشینند و با هم حرف می‌زنند ملائکه حفظه ما به یکدیگر می‌گویند:‌ کنار بروید « فَلَعَلَّ لَهُمَا سِرّاً وَ قَدْ سَتَرَ اللَّهُ عَلَیْهِمَا » شاید اینها مسائل پنهانی را دارند که خدا بر روی آن پرده انداخته و ما نباید خبردار شویم.

یعنی ملائک آداب دانی که برای ما حرمت قائل هستند و خدا اجازه نداده از سّر ما مطلّع شوند.

ملائک امور دیگری مثل عشق به اباعبدالله (ع) و اصولاً‌ حُب و محبت را که از اسرار است نمی‌توانند یادداشت کنند. حتی اگر همه دریاها مرکب شود، نمی‌تواند عظمت و فضیلت محبت به اهل بیت (ع)‌نوشته شود و قیمت گذاری شود.

ما نمی‌دانیم وقتی که به مجالس اباعبدالله (ع) قدم می‌گذاریم و محبت درونی خود را که با پوست وگوشت ما آمیخته و موج می‌زند، ابراز می‌کنیم، چقدر بر ما منت گذاشته شده؟!

این محبت در سویدای وجود ما است و حتی ملائک هم از ادراک آن عاجز هستند.

 

ویژگی ملائک مستقر در حرم امام حسین ع

ما یک دسته ملک داریم که در حول قبر امام حسین  (ع)‌ دائماً در طوافند و دسته‌ایی دیگر مأمور میزبانی و بدرقه از زوّار هستند و دسته‌ایی هم فقط سلام ما را به امام حسین (ع) می‌رسانند و دسته دیگر فقط یک بار حق زیارت ایشان را دارند.

 

روضه روز 17 محرم در ذیل بحث شناخت ملائک

محبت به اهل بیت (ع) قیمت‌گذاری نیست و حتی ملائک هم از احصاء آن عاجز هستند.

ما نمی‌دانیم وقتی که به مجالس اباعبدالله (ع) قدم می‌گذاریم و محبت درونی خود را که در پوست و گوشت ما آمیخته و موج می‌زند، ابراز می‌کنیم، چقدر بر ما منّت گذاشته شده؟!

این محبت در سویدای وجود ما است و حتی ملائک هم از ادراک آن عاجز هستند به عنوان مثال بعضی ملائک می‌توانند فقط یکبار به آسمان چهارم سیر کنند ( بیت المأمور )‌

( البته ما یک دسته ملک داریم که در حول قبر امام حسین (ع) دائماً‌ در طوافند و دسته‌‌ایی دیگر مأمور میزبانی و بدرقه از زوّار هستند و دسته‌ایی هم فقط سلام ما را به امام حسین (ع)‌ می‌رسانند و دسته دیگر فقط یکبار حق زیارت ایشان را دارند. )

حال ما از این ملائک خواهش می‌کنیم و به مجلس امام حسین (ع)‌ دعوت می‌کنیم و به فطرس عرض می‌کنیم : برای عاشقهای امام حسین (ع)‌در ابتدای صبح ویزایی صادر شده که به این مجلس بیایند.

سلامهای دسته جمعی ما با سلام تنهایی خیلی فرق می‌کند ( سلام تنهایی موانع زیادی دارد )

السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین (ع)

فطرس آیا ملائک را می‌فرستی تا این سلامها را جمع کنند؟

دلمان می‌خواهد این سلامها با پست سفارشی ، فوری فوری اورژانسی به اباعبدالله (ع) برسد.

ای فطرس!‌ سلام را که رساندی آیا آقای بی‌سَرِما جواب سلام می‌دهد؟

ای فطرس! الان سر آقای ما کجاست که از او جواب بگیریم؟ کجا زیارت سر برویم تا از دو لب مبارکش سلام را بشنویم.

سر در منزل راهب است؟ جلوی کاروان است؟ جلوی دروازه است؟ داخل تشت است؟

فطرس کمک کن تا دلهای ما راه بیافتد و خدمت سر برسد تا جواب حضوری بگیریم. جواب بدون فاصله. آخر امروز شب جمعه است و درِ رحمت خدا باز است. و در شب جمعه بگونه‌ایی خاص افاضه فیض می‌شود.

این جمع در شب جمعه می‌خواهند یک سلام به سَر بدهند یک سلام به تن بدهند. یک سر به کربلا بزنند و یک سر به کاروان، یک سَر به قتلگاه بزنند کنار آن بدنی که اسب بر روی آن رانده شده است. کنار بدنی که نمایشگاه همه محبت خداست.

دلم می‌خواهد شب جمعه دل سیاهم را کنار نورالانوار ببرم، کنار مصباح الهدی ببرم کاری برای آنها بکنم آخر مادری دیدن فرزندش می‌آید. من باید به مژه‌هایم بگویم بروجاروکشی کن. جاروکشی صحن اباعبدالله (ع) ، جاروکشی ایوان طلا به چشمم بگویم برو آب پاشی کن. جلوی آن مادری که قصد زیارت فرزندش را دارد، آب پاشی کن.

السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد ا لحسین و علی اصحاب الحسین (ع)


 منبع: http://emamraoof.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=179&p=1&g=181&showitem=805


[1] بحارالانوار، ج 5 ، ص 321